ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Ἀριθμὸς 9
Κυριακὴ Α΄ Νηστειῶν - Τῆς Ὀρθοδοξίας
1 Μαρτίου 2015
(Ἑβρ. ια΄ 24 - 26, 32 – 40 )
«Καὶ οὗτοι πάντες μαρτυρηθέντες διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο τὴν ἐπαγγελίαν» (Ἑβρ. ια΄, 39)
Σήμερα, ἀδελφοί μου, εἶναι ἡ πρώτη Κυριακή τῶν Νηστειῶν, τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἡμέρα τιμῆς πρός τήν ἁγία μας Ἐκκλησία, ἡ ὁποία αἰῶνες τώρα πολεμεῖται ἀλλά πάντοτε νικᾷ.
Σήμερα διαβάσαμε μία περικοπή ἀπό τήν πρός Ἑβραίους ἐπιστολή τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Ὅλο τό 11ο κεφάλαιο εἶναι ἕνας ὑπέροχος ὕμνος τῆς πίστεως μέ πρῶτο στίχο τόν ὁρισμό της: «Ἔστι δὲ πίστις ἐλπιζομένων ὑπόστασις, πραγμάτων ἔλεγχος οὐ βλεπομένων» δηλ. πίστη εἶναι ἡ ἀδίστακτη καί ἀκλόνητη πεποίθηση στήν πραγματική καί βέβαιη ὕπαρξη ἀγαθῶν, τά ὁποῖα ἐλπίζομε. Ἀπόδειξη καί βεβαιότητα γιά πράγματα πού δέν βλέπονται μέ τά μάτια τοῦ σώματος καί τά ὁποῖα ἐν τούτοις, χάρις σ’ αὐτήν, εἶναι σάν νά τά βλέπομε μέ τά μάτια μας καί νά τά πιάνουμε μέ τά χέρια μας.
Σήμερα διαβάσαμε μία περικοπή ἀπό τήν πρός Ἑβραίους ἐπιστολή τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Ὅλο τό 11ο κεφάλαιο εἶναι ἕνας ὑπέροχος ὕμνος τῆς πίστεως μέ πρῶτο στίχο τόν ὁρισμό της: «Ἔστι δὲ πίστις ἐλπιζομένων ὑπόστασις, πραγμάτων ἔλεγχος οὐ βλεπομένων» δηλ. πίστη εἶναι ἡ ἀδίστακτη καί ἀκλόνητη πεποίθηση στήν πραγματική καί βέβαιη ὕπαρξη ἀγαθῶν, τά ὁποῖα ἐλπίζομε. Ἀπόδειξη καί βεβαιότητα γιά πράγματα πού δέν βλέπονται μέ τά μάτια τοῦ σώματος καί τά ὁποῖα ἐν τούτοις, χάρις σ’ αὐτήν, εἶναι σάν νά τά βλέπομε μέ τά μάτια μας καί νά τά πιάνουμε μέ τά χέρια μας.
Μνημονεύονται ὀνόματα ἡρώων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης οἱ ὁποῖοι μέ πίστη στόν ἀληθινό καί Τριαδικό Θεό μας, πέτυχαν μεγάλα καί θαυμαστά κατορθώματα καί προβάλλονται σάν παραδείγματα γιά μίμηση στούς πιστούς ὅλων τῶν αἰώνων. Πῶς ὅμως θά τούς μιμηθοῦμε;
Κοινό χαρακτηριστικό τῶν ἡρῴων πρό Χριστοῦ ἀλλά καί τῶν ἡρῴων τοῦ Χριστιανισμοῦ 20 αἰώνων -γιατί κάθε ἐποχή ἔχει τούς ἁγίους καί τούς μάρτυρές της μέχρι σήμερα- ἦταν καί εἶναι ἡ σταθερότητα στήν πίστη. Στήν πίστη πού διεκήρυξαν οἱ Προφῆτες, πού δίδαξαν οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι, οἱ θεοφόροι Πατέρες, οἱ ὅσιοι Ὁμολογητές. Αὐτή τήν πίστη πού ὁμολογοῦσαν οἱ ἅγιοι Μάρτυρες μέ τήν γενναία καί ἀνυποχώρητη στάση τους. Ὅλα τά ἑκατομμύρια τῶν ἁγίων πού, ἀπό κεῖ πού τώρα βρίσκονται, παρακολουθοῦν τούς ἀγῶνες τῶν σημερινῶν χριστιανῶν καί προσεύχονται καί περιμένουν νά προστεθοῦν κι ἄλλοι στήν ἱερή φάλαγγα τοῦ Παραδείσου.
Μᾶς λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὅτι, ὅταν ὁ Μωυσῆς μεγάλωσε, βρέθηκε σέ μεγάλο δίλημμα. Ἀπό τή μία ὁ πλατύς δρόμος πού ὁδηγοῦσε στό παλάτι τοῦ Φαραώ, στούς θησαυρούς τῆς Αἰγύπτου, σέ μία ζωή γεμάτη πλούτη καί ἀπολαύσεις καί ἀπό τήν ἄλλη ὁ στενός δρόμος τῆς κακοπάθειας, τοῦ ὀνειδισμοῦ καί τῶν στερήσεων κοντά στό λαό τοῦ Θεοῦ. Γιατί διάλεξε αὐτόν τόν ἀνηφορικό, τόν δύσκολο δρόμο; Τό ἔκαμε χάριν τῆς ἀληθινῆς του πίστεως στόν Θεό. Ἀρνήθηκε τή θέση του κοντά στόν Φαραώ γιά νά μήν ἐπηρεασθεῖ ἀπό τό εἰδωλολατρικό περιβάλλον τῶν ἀνακτόρων καί ἔφυγε ὄχι μέ θλίψη ἀλλά μέ περιφρόνηση πρός τίς βασιλικές τιμές.
Προτίμησε νά παραμείνει υἱός Ἀβραάμ παρά υἱός τῆς κόρης τοῦ βασιλέως. Πάνω ἀπ’ ὅλα τά καλά καί τά χρυςᾶ τοῦ παλατιοῦ, ἔβαλε τήν πίστη τῶν προγόνων του. Αὐτό ἀκριβῶς κάνουν οἱ ἅγιοι κάθε ἐποχῆς. Μέ δύο λέξεις ἐκφράζουν ὅλη τήν ἀλήθεια τῆς πίστεως καί τήν μέχρι θανάτου σταθερότητα στήν ἀνόθευτη διδασκαλία τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας. «Χριστιανός εἰμι», εἶμαι Χριστιανός! Γι’ αὐτό τό μεγάλο ἀξίωμα, ὅπως τό χαρακτηρίζει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, οἱ ἅγιοι λιθοβολήθηκαν, πριονίστηκαν, κάηκαν στίς φωτιές, θανατώθηκαν μέ σφαγή. Ἀμέτρητα τά εἴδη τῶν βασανιστηρίων πού ὑπέμειναν γιά τοῦ Χριστοῦ τήν πίστη τήν ἁγία.
Οἱ δελεαστικές προτάσεις, γιά πλούτη καί ἄνετη ζωή, ἤ οἱ φοβερές ἀπειλές τῶν διωκτῶν δέν μποροῦσαν νά νικήσουν τή δύναμη τῆς πίστης πού ἔκρυβαν ἄνδρες καί γυναῖκες, νέοι, παιδιά, γέροντες καί νήπια ἀκόμη. Τέτοια πίστη καλούμαστε νά ἔχουμε κι ἐμεῖς. Νά μή δειλιάζουμε, νά μή συμβιβαζόμαστε, νά μένουμε ὄρθιοι ὅπως ἐκεῖνοι καί νά ἀποβλέπουμε εἰς τήν μισθαποδοσίαν, ὅπως γράφει γιά τόν Μωυσῆ ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν.
Νά τό δεύτερο ἐντυπωσιακό σημεῖο στή ζωή τῶν ἁγίων: ἡ προσδοκία τῆς αἰωνιότητας. Στή δόξα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ ἔριχναν ὅλο τό βάρος. Γι’ αὐτήν περιφρονοῦσαν τά πλούτη καί τίς τιμές καί ὑπέμεναν τά φρικτά βασανιστήρια. «Δριμύς ὁ χειμών ἀλλά γλυκύς ὁ Παράδεισος», ἔλεγε ὁ Κάνδιδος, ἕνας ἀπό τούς Τεσσαράκοντα μάρτυρες στήν παγωμένη λίμνη τῆς Σεβαστείας. Μέ μία νύχτα ἄς ἀγοράσουμε τήν αἰωνιότητα. Κι ἔτσι στηρίζοντας καί ἐνθαρρύνοντας ὁ ἕνας τόν ἄλλον ἔμειναν μέχρι τό τέλος νικητές.
Μία ἡ σκέψη τῶν μαρτύρων: πότε θά ἔλθει ἡ ὥρα γιά νά συναντήσουν τόν Χριστό μας στή Βασιλεία Του. Καί βαδίζουν πρός τό θάνατο μέ χαρά σάν νά πηγαίνουν «σέ χαρές καί ξεφαντώματα», ὅπως γράφει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης.
Ὁ ἀρχηγός τῆς πίστης μας, ἀδελφοί μου, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός μισήθηκε, χλευάσθηκε, ὑβρίσθηκε, δέχθηκε ραπίσματα, ἀγκάθινο στεφάνι, ἀτιμωτικό θάνατο. Μ’ αὐτόν τόν τρόπο ἔγινε τό πρότυπο πρός μίμηση ὅλων τῶν Χριστιανῶν. Στά ἴχνη τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ μας ἄς βαδίζουμε κι ἐμεῖς γιά νά μείνουμε σταθεροί στήν πίστη μας μέχρι τέλους. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου