ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Ἀριθμὸς 14
Κυριακὴ Ε΄ τῶν Νηστειῶν
6 Ἀπριλίου 2014
Μάρκου ι, 32-45
Ἡ κατανυκτικὴ περίοδος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ὁδεύει πρὸς τὸ τέλος της. Ἤδη ἡ εὐαγγελικὴ περικοπὴ τῆς ἡμέρας μᾶς εἰσάγει στὰ Πάθη τῶν ἁγίων ἡμερῶν καὶ μάλιστα μὲ τὸν ξεκάθαρο λόγο ποὺ κάνει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Εἶναι στὴν οὐσία ἕνας πνευματικὸς ὁδοδείκτης, τὸν ὁποῖο καλεῖται νὰ ἀκολουθήσει ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ ἐγκολπωθεῖ τὰ βαθύτερα μηνύματα καὶ νοήματα τῶν γεγονότων τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας. Στὴ χρονικὴ αὐτὴ στιγμὴ ἀποκτᾶ τὴ δική της σημασία ἡ προβολὴ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία μας τῆς μνήμης μίας ἁγίας γυναίκας, τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας, ἡ ὁποία μετὰ τὴν καταβαράθρωσή της στὸ βοῦρκο τῆς ἀσωτίας, γνώρισε μία σωτήρια πορεία τελείωσης στὴν ἄσκηση καὶ ἀφοῦ ἡ μετάνοιά της ἔγινε τρόπος καὶ ὑπόδειγμα ζωῆς.
Ὁ Κύριος ὅταν προέλεγε τὸ Πάθος Του ἤθελε ἀκριβῶς νὰ προετοιμάσει τοὺς μαθητές Του γιὰ νὰ κατανοήσουν τὰ γεγονότα ποὺ θὰ ἐπακολουθοῦσαν. Ἤθελε ἀκριβῶς νὰ συνοδοιπορήσουν μαζί Του στὸ Πάθος, μὲ τὴν καρδιὰ καὶ τὴν ψυχή τους, ὅπως ἄλλωστε ἁρμόζει στὸν καθένα ποὺ θέλει νὰ εἶναι πραγματικὸς μαθητής Του. Ὡστόσο, οἱ μαθητὲς φαίνεται ὅτι ἐπέμεναν νὰ ζοῦν στὸν δικό τους κόσμο. Ἐκεῖνον τὸν κόσμο, τῶν προσωπικῶν καὶ ἐφήμερων φιλοδοξιῶν. Μέσα ἀπὸ τὶς δικές τους στενὲς ἀντιλήψεις ἤθελαν νὰ ἀντικρίζουν τὸν Χριστὸ νὰ ἀνεβαίνει στὰ Ἱεροσόλυμα ὡς ἕνας ἐγκόσμιος βασιλιάς, χωρὶς νὰ εἶναι σὲ θέση νὰ κατανοήσουν τὸ βάθος τῆς σωτηριολογικῆς Του πορείας. Γι’ αὐτὸ καὶ τοὺς βλέπουμε νὰ διεκδικοῦν θέσεις καὶ ἀξιώματα. Ἀντὶ τῆς διακονίας στὸ παράδειγμα τοῦ Διδασκάλου τους, ἐκεῖνοι ζητοῦσαν ἐξουσία καὶ πρωτοκαθεδρίες.
Τὰ πρωτεῖα ἐξουσίας ποὺ ἐπιδίωκαν οἱ μαθητές, στὴν προοπτική τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ, προσλαμβάνουν ἕνα διαφορετικὸ νόημα καὶ περιεχόμενο. Δὲν ἔχουν τὴν ἔννοια τῆς ἐπιβολῆς καὶ τῆς προβολῆς ἀλλὰ τῆς προσφορᾶς, τῆς θυσίας καὶ τῆς διακονίας. Δὲν χαρίζονται ἀλλὰ τὰ ἀποκτοῦν ὅσοι ἀποδέχονται καὶ ἀνταποκρίνονται στὴν προσφερόμενη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καὶ ἀφήνουν διάφανη τὴν ὕπαρξή τους γιὰ νὰ πλημμυρίζει ἀπὸ τὴν χάρη ποὺ ὁ ἴδιος προσφέρει. Μάλιστα προχωρεῖ, γιὰ νὰ ὑποδείξει στοὺς μαθητὲς Του, ἀλλὰ καὶ στὸν καθένα μας, ὅτι «ὅποιος θέλει νὰ γίνει μεγάλος, νὰ εἶναι ὁ ὑπηρέτης τῶν ἄλλων καὶ ὅποιος θέλει νὰ εἶναι πρῶτος, νὰ εἶναι ὁ δοῦλος τῶν ἄλλων». Πραγματικά, ὅταν ὁ ἄνθρωπος στὴ ζωὴ του ὑπηρετεῖ καὶ διακονεῖ τοὺς ἄλλους, τότε μεταβάλλει τὴν ὕπαρξή του σὲ δοχεῖο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο ἀφήνει τὸν ἑαυτό του νὰ ἀνυψωθεῖ στὰ πιὸ εὐγενῆ πρωτεῖα. Τὸ ἰσχυρὸ παράδειγμα μᾶς τὸ δίνει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, ὁ ὁποῖος «οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι, καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν». Ἡ διακονία δὲν φαντάζει πλέον ὡς κάτι τὸ ἀφηρημένο, ἀλλὰ ἀποκαλύπτεται ὡς ἀγάπη στὴν πιὸ αὐθεντική της μορφή. Ἄλλωστε, ἡ φανέρωση τοῦ Θεοῦ στὸν κόσμο δομεῖται στὴ θυσία Του «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας».
Ἡ θυσία καὶ ἡ διακονία ὡς τρόπος ζωῆς διακλαδώνονται μέσα ἀπὸ τὸ βάθος τῆς μετάνοιας. Τὰ δάκρυα τῆς μετανοίας ἀνύψωσαν στὶς κορυφογραμμὲς τῆς ἁγιότητας ἀνθρώπους ποὺ γιὰ χρόνια ἦταν βυθισμένοι στὴν ἁμαρτία καὶ τὴν ἀσωτία. Τέτοια μορφὴ ἦταν καὶ ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία. Ἡ περίπτωσή της συνιστᾶ μία ζωντανὴ ἱστορία ἀνάδυσης στὸ ἄπειρο ὕψος τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ. Ἡ μνήμη της προβάλλεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τὴ συγκεκριμένη αὐτὴ χρονικὴ στιγμὴ γιὰ παράδειγμα πρὸς μίμηση. Γιατί ἀκριβῶς ἡ Μαρία ἡ Αἰγυπτία ἔζησε τὸ χάος τῆς ἁμαρτίας καὶ ἀποκάλυψε τὸ νόημα τῆς ἀληθινῆς μετάνοιας καὶ συγγνώμης, ζώντας 47 ὁλόκληρα χρόνια στὴν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνη. Μὲ τὴν ὅλη ζωὴ της ἔδειξε πόσο ἀπέραντο εἶναι τὸ πέλαγος τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος δὲν σταματᾶ ποτὲ νὰ μᾶς προσκαλεῖ νὰ ἐπαναπαυθοῦμε καὶ νὰ ἐναποθέσουμε τὸν ἑαυτό μας στὶς ἀνοικτές του ἀγκάλες.
Ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία γίνεται ἕνας νέος τύπος γιὰ ὅσους παγιδεύονται στὸν πειρασμὸ τῆς αὐτοδικαίωσης καὶ τῆς αὐτάρκειας. Γιατί δίνει ὅλο τὸ εἶναι της γυμνὸ, γιὰ νὰ τὸ ἐνδύσει ἀρχοντικὰ καὶ χαριτωμένα ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Ἀποκαλύπτει μὲ τὴ ζωὴ καὶ τὸ παράδειγμά της ὅτι ἡ μετάνοια δὲν εἶναι μία ἁπλὴ συμμόρφωση μὲ νόμους καὶ κανόνες ἀλλὰ ἡ συγκλονιστικὴ συνάντηση τοῦ προσώπου μὲ τὸν Χριστό.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μᾶς δείχνει ἕνα νέο τρόπο καὶ ἕνα νέο δρόμο ζωῆς. Ἡ φιλοδοξία γιὰ ἀνάδειξη τοῦ ἀνθρώπου περνᾶ μέσα ἀπὸ τὸ δρόμο τῆς θυσίας καὶ τῆς διακονίας. Ἡ προσφορὰ τῆς ἀγάπης ἀνεβάζει τὸν ἄνθρωπο καὶ τὸν ἀναδεικνύει στὴν ἀπόλυτη πνευματικὴ ἀρχοντιά του. Στὴν τροχιὰ αὐτή, ἡ ἀγάπη ποὺ ἀπορρέει ἀπὸ τὴ σταυρικὴ θυσία προσκαλεῖ τὸν ἄνθρωπο νὰ βιώσει τὴ μετάνοια γιὰ ν’ ἀνακαλύψει τὸν αὐθεντικὸ ἑαυτό του. Τὸ παράδειγμα τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας δείχνει ὅτι ὅσο κι ἂν ἔχουμε ξεπέσει στὴ ζωή, ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μᾶς κυνηγᾶ καὶ μᾶς προσκαλεῖ γιὰ νὰ μᾶς ἀνεβάσει ψηλά. Σὲ πρωτοκαθεδρίες ποὺ δὲν ἔχουν νὰ κάνουν μὲ τὶς ἀρχὲς τοῦ κόσμου τούτου, ἀλλὰ μὲ τοὺς πιὸ σταθεροὺς καὶ αἰώνιους προσανατολισμούς. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου