ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Ἀριθμὸς 15
Κυριακὴ ΣΤ΄ τῶν Βαΐων
13 Ἀπριλίου 2014
Ἰωάννου ιβ, 1-18
Θριαμβευτικὰ, μέσα ἀπὸ τὶς ἐπευφημίες τοῦ πλήθους καὶ τὶς ζητωκραυγὲς τοῦ ὄχλου, ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, εἰσέρχεται ὁ Χριστός στὰ Ἱεροσόλυμα. Διαψεύδει ὅμως τὶς προσδοκίες τοῦ λαοῦ, γιατί ἡ πορεία του δὲν συνδέεται μὲ ἐξουσίες καὶ δόξες κοσμικές, ἀλλὰ εἶναι ὁ Βασιλιὰς ποὺ θὰ ἀκολουθήσει τὸ δρόμο τοῦ Γολγοθὰ καὶ τοῦ Σταυροῦ, δίνοντας μία ἄλλη διάσταση στὴν ἔννοια τῆς ἐξουσίας.
Ἡ Ἐκκλησία, μέσα ἀπὸ τὶς κατανυκτικὲς ἀκολουθίες ποὺ μεταρσιώνουν τὸν ἄνθρωπο σὲ ἀνώτερες βιωματικὲς βαθμίδες, μᾶς προσκαλεῖ σὲ μία συνοδοιπορία μαζί Του, ἡ ὁποία ἀπεγκλωβίζει ἀπὸ τὴ ρουτίνα τῆς καθημερινότητας καὶ τὴν «παθογένεια» ποὺ τὴν χαρακτηρίζει. Στὴ συνοδοιπορία αὐτὴ ἀφήνουμε πίσω τὸν ἑαυτό μας γιὰ νὰ τὸν ἀνακαλύψουμε σὲ ἕνα ἄλλο ἐπίπεδο, πολὺ πιὸ αὐθεντικό, πολὺ πιὸ ἀληθινό. Τὸ ἐπίπεδο ἐκεῖνο τῆς ζωῆς καὶ τῆς ἀνάστασης. «Δεῦτε οὖν καὶ ἡμεῖς, κεκαθαρμέναις διανοίαις, συμπορευθῶμεν αὐτῷ, καὶ συσταυρωθῶμεν, καὶ νεκρωθῶμεν δι' αὐτόν…, ἵνα καὶ συζήσωμεν αὐτῷ». Σαφὴς καὶ ξεκάθαρη ἡ προτροπὴ τῆς Ἐκκλησίας μας γιὰ τὴ βασικὴ προϋπόθεση τῆς πιὸ μεγαλειώδους συνοδοιπορίας στὴν ὁποία μᾶς προσκαλεῖ.
Ἡ εἴσοδος τοῦ Χριστοῦ στὰ Ἱεροσόλυμα εἶχε θριαμβευτικὸ χαρακτῆρα. Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ ὑμνολογία τῆς ἡμέρας κινεῖται σὲ ἀνάλογες συχνότητες. Ἐμφανίζει τὸν Βασιλέα τῶν πάντων νὰ εἰσέρχεται στὴν ἁγία πόλη σὲ μία πορεία κατατρόπωσης τοῦ θανάτου καὶ ἀνάδειξης τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὶς δυνάμεις τοῦ σκότους.
Βέβαια, ὁ ὄχλος ξεσποῦσε σ’ ἕνα παραλήρημα ἐνθουσιασμοῦ. Ἡ γραφίδα τοῦ εὐαγγελιστῆ δίνει τὴν πληροφορία ὅτι «ἐσείσθη πᾶσα ἡ πόλις». Δονοῦσε ἡ κραυγὴ «ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου». Ὁ Χριστὸς ὅμως δὲν παρασύρεται ἀπὸ τὶς ἐπευφημίες τοῦ κόσμου. Γνωρίζει ὅτι τὸν ἐνθουσιασμὸ του εὔκολα μπορεῖ νὰ διαδεχθεῖ ἡ ἀποστροφὴ καὶ ἡ ἐγκατάλειψη. Τὸ «ὡσαννὰ» ἀκολουθεῖ τὸ «ἄρον, ἄρον, σταύρωσον αὐτόν».
Ἡ εἴσοδος τοῦ Χριστοῦ στὰ Ἱεροσόλυμα σηματοδοτεῖ τὴν φανέρωσή του ὡς βασιλιᾶ, ὁ ὁποῖος πορεύεται πρὸς τὸ Πάθος. Εἶναι βασιλιὰς γιατί πορεύεται πρὸς τὸ Πάθος˙ καὶ πορεύεται πρὸς τὸ Πάθος γιατί εἶναι ὁ ἀληθινὸς βασιλιάς. Ἀναφέρει χαρακτηριστικὰ ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «διὰ τοῦτο αὐτὸν βασιλέα καλῶ, ἐπειδὴ βλέπω αὐτὸν σταυρούμενον, βασιλέως γὰρ ἐστι τὸ ὑπὲρ τῶν ἀρχομένων ἀποθνήσκειν».
Ὁ Χριστὸς ὡς Βασιλιάς, δὲν ἐνδύεται μὲ ὁποιαδήποτε διακριτικὰ ἐξουσίας, ἀλλὰ «ἔρχεται καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου». Ἡ πραότητά του συνταιριάζει ἀπόλυτα μὲ τὴν ταπείνωσή του. Τὸ πουλάρι εἶναι ἡ εἰκόνα τῆς εἰρήνης. Ἡ εἰρήνη ποὺ φέρνει ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ προσφορὰ τοῦ ἑαυτοῦ του. Ἔτσι ἀκριβῶς, σὲ αὐτὴ τὴ διάσταση εἰρήνευσε τὸν ἄνθρωπο, ὅταν τὸν ἔνωσε μὲ τὴν κοινωνία τῆς ἀγάπης καὶ τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ.
Ἡ ἀληθινὴ εἰρήνη εἶναι ἡ ἔκφραση τῆς ἀγάπης καὶ τῆς ταπείνωσης τοῦ Χριστοῦ. Μόνο στὸν ταπεινὸ μπορεῖ νὰ ἐμφωλεύει ἡ εἰρήνη καὶ νὰ μεταβάλλεται σὲ βίωμα καὶ ζωή. Ἀντίθετα, ὅποιος διακατέχεται ἀπὸ ἐγωισμὸ καὶ φιλαυτία, ἐμφανίζει συμπτώματα διαταραχῶν στὸν ἐσωτερικό του κόσμο, μὲ ἔκδηλες ὀρέξεις γιὰ κυριαρχία ἐπὶ τῶν συνανθρώπων του.
Ὁ Χριστὸς θυσιάζει τὸν ἑαυτὸ του «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας». Αὐτὴ τὴ σωτηρία ποθεῖ κατὰ βάθος ὁ λαός, ὅταν ὑποδέχεται θριαμβευτικὰ τὸν Χριστὸ στὰ Ἱεροσόλυμα. Ἀντίθετα, ἡ κυριαρχία τοῦ ἐγωισμοῦ ἐκβάλλει στὸ «ἄρον, ἄρον, σταύρωσον αὐτόν». Ἔτσι ἔγινε τότε μὲ τὸν ὄχλο καὶ αὐτὲς οἱ μεταπτώσεις συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ἡ Ἐκκλησία μᾶς προσκαλεῖ σὲ μία εὐλογημένη συνοδοιπορία μὲ τὸν Χριστό, τὸν Κύριο καὶ Σωτῆρα μας. Μέσα ἀπὸ τὶς ἱερὲς ἀκολουθίες, τὴν κατανυκτικὴ ὑμνολογία καὶ τὴν περιγραφὴ τῶν γεγονότων ἀπὸ τοὺς ἱεροὺς εὐαγγελιστές, μᾶς καλεῖ νὰ ὑποδεχθοῦμε καὶ ἐμεῖς τὸν ἐρχόμενο Βασιλέα: «Ἐξέλθετε ἔθνη, ἐξέλθετε καὶ λαοὶ καὶ θεάσασθε σήμερον, τὸν Βασιλέα τῶν Οὐρανῶν ὡς ἐπὶ θρόνου ὑψηλοῦ, ἐπὶ πώλου εὐτελοῦς, τὴν Ἱερουσαλὴμ προσεπιβαίνοντα». Ἡ ὑποδοχὴ αὐτὴ μᾶς καθιστᾶ δεκτικοὺς τῶν βαθύτερων βιωμάτων τοῦ Πάθους καὶ τῆς Ἀνάστασης τοῦ Κυρίου μας. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου